مطالب سایت

درمان پرکاری تیروئید

درمان پرکاری تیروئید

تیروئید پرکار چیست؟

غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد، در سنین مختلف وظایف متفاوتی را بر عهده دارد. این غده در دوران جنینی به رشد جنین و شکل‌گیری اندام‌های مختلف کمک می‌کند. بعد از تولد، تیروئید مسئول کنترل متابولیسم و دمای بدن است. این غده در طول زندگی وظیفه کنترل متابولیسم را برعهده دارد. از دیگر وظایف حیاتی تیروئید باید به تنظیم ضربان قلب اشاره نمود. این غده چرخه قائدگی را هم در زنان تنظیم می‌کند. تیروئید دو هورمون مهم می‌سازد. این هورمون‌ها تری یدوتیرونین (T3) و تترا یدوتیرونین (T4) نامیده می‌شوند. هورمون‌هایی که این غده تولید می‌کند برای زندگی انسان ضروری هستند. اگر فعالیت غده تیروئید زیاد شود و هورمون زیادی تولید کند به پرکاری تیروئید مبتلا می‌شوید. تیروئید پرکار به قلب آسیب می‌زند، احتمال سکته و نارسایی قلبی را بالا می‌برد، استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند، حساسیت چشم‌ها را به نور زیاد می‌کند و موجب قرمزی و تورم آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم راهکار درمان پرکاری تیروئید با عرقیات و گیاهان دارویی بپردازیم با ما همراه باشید.

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

تیروئید پرکار در طب سنتی

عملکرد خوب تیروئید کلیدی برای سلامتی کل ارگانیسم بدن است، نه تنها به این دلیل که ریتم بسیاری از فعالیت های حیاتی را کنترل می کند، بلکه به این دلیل که به نوبه خود باعث سنتز پروتئین، گردش خون و فرآیند اکسیژن می شود با این حال، در موارد خاص، باعث اختلالات التهابی و عدم تعادل هورمونی می شود که بعدها باعث اختلالاتی می شود که بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. هرچند که همیشه علائم واضح و آشکار ندارد، اما به مرور با تغییرات کم آن در بدن، موجب تشخیص می شود. خوشبختانه، برای اقدام پیشگیرانه، می توانیم به داروهای خاصی از ریشه های طبیعی دسترسی را پیدا کنیم که مواد مغذی آنها باعث تراز و تعادل هورمون های تیروئید می شوند.

علل پرکاری تیروئید چیست؟

دلايل متعددي براي آن وجود دارد:
  1. تيروئيد ممكن است فعاليت بيش از حد داشته باشد و توليد هورمون زياد شود كه به اين شكل بيماري گريوز يا گواتر سمي منتشر گويند.
  2. يك يا چند توده يا گره در تيروئيد افزايش فعاليت پيدا مي‌كنند. اگر توده يك عدد باشد گره سمي خودكار ناميده مي‌شود. چندين توده گواتر سمي چند گره‌اي ناميده مي‌شود.
  3. غده تيروئيد ممكن است دچار التهاب شود كه تيروئيديت ناميده مي‌شود و باعث آزاد شدن هورمون تيروئيد ذخيره در تيروئيد و پركاري تيروئيد ‌شود كه براي چند هفته تا چند ماه طول مي‌كشد.
  4. بعضي افراد ممكن است بيش از حد مورد نياز هورمون تيروئيد مصرف كنند و در آن‌ها علايم پركاري ظاهر شود.
  5. بعضي داروها مانند آميودارون و محلول لوگول حاوي مقدار زيادي يد مي‌باشد كه تيروئيد جهت توليد هورمون از آن استفاده مي‌كند. مصرف اين نوع داروها در بعضي افراد با ايجاد پركاري همراه است.

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

درمان خانگی پرکاری تیروئید

علایم و نشانه های پرکاری تیروئید 

  1. ضربان قلب 100-120 ضربه در هر دقيقه يا بيشتر.
  2. افزايش خفيف فشارخون
  3. تحريك‌پذير بودن
  4. افزايش تعريق
  5. ضعف عضلات به خصوص در ناحيه شانه, لگن و ران‌ها
  6. لرزش دست‌ها
  7. كاهش وزن علي‌رغم اشتهاي خوب
  8. ريزش مو
  9. جدا شدن ناخن از بستر
  10. تورم نوك انگشتان (چماقي شدن)
  11. كشيده شدن پلك بالا به سمت بالا
  12. تغيير در ضخامت پوست
  13. افزايش حركات دستگاه گوارش
  14. گواتر
  15. كاهش تعداد دفعات قاعدگي يا كاهش حجم خونريزي
  16. بزرگ شدن پستان در آقايان
  17. ضخيم شدن پوست در جلوي استخوان ساق پا
  18. چشم‌ها كه از حدقه بيرون زده است.

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

چه افرادی بیشتر دچار پرکاری تیروئید می‌شوند؟ 

زنان دو تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان دچار پرکاری تیروئید می‌شوند. اگر موارد زیر در خصوص شما صدق می‌کند ریسک بروز پرکاری تیروئید در شما بالا خواهد بود.

  • اگر که سابقه خانوادگی بیماری تیروئید را دارید.
  • در صورتی که دچار بیماری‌هایی از قبیل آنمی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ هستید، دیابت نوع ۱ دارید یا دچار اختلالات هورمونی غدد فوق کلیوی هستید.
  • اگر که از مقادیر زیاد غذاهای حاوی ید از قبیل تخم کتان استفاده می‌کنید یا از داروهایی که حاوی ید هستند استفاده می‌نمایید، آمیودارون یک نوع داروی قلبی است
  • در صورتی که ۶۰ سال به بالا سن دارید و خانم هستید.
  • اگر که در شش ماه گذشته باردار بوده اید.

آیا پرکاری تیروئید در دوران بارداری مشکل ایجاد می‌کند؟

در دوران بارداری معمولا سطح هورمون‌های تیروئید کمی بالا است که مشکلی را ایجاد نخواهد کرد ولی در صورتی که پرکاری تیروئید شدید باشد و درمان نشود بر روی سلامت مادر و جنین تاثیر خواهد گذاشت. اگر شما دچار پرکاری غده تیروئید هستید باید قبل از اقدام به بارداری بیماری شما کاملا کنترل شده باشد.

راهکارهای درمانی تیروئید پرکار

درمان عسل و گردو برای پرکاری تیروئید:

مخلوط عسل و آجیل یک درمان دارویی قدیمی است که به عنوان مکملی برای تحریک تعادل هورمون های تیروئید استفاده می شود ؛ مصرف منظم آن، برای یک اقدام پیشگیرانه، می تواند از تولید پایین هورمون ها و یا تحریک و تولید بیش از حد آنها جلوگیری کند.

درمان خانگی تیروئید پرکار

مزایای عسل برای درمان تیروئید پرکار:

عسل غنی از آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. عسل ارگانیک یکی از مفید ترین مواد دارویی برای سلامت انسان است.قندهای طبیعی آن منبع مهمی برای انرژی سلولها هستند و به همین دلیل از بروز عوارض ناشی از خستگی جلوگیری می کنند. عسل به بدن در برابر مواد مضر نظیر سموم و فلزات سنگین، که بر روی ظهور اختلالات تیروئید تأثیر می گذارد، کمک می کند و حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است که اینها مواد مغذی مورد نیاز برای تنظیم فرآیندهای هورمونی بدن هستند.

عطاری آنلاین گلدشت

درمان پرکاری تیروئید

مزایای گردو برای درمان تیروئید البته از نوع کم کار و چاق کننده:

تعداد زیادی از مردم نمی دانند که آجیل خوب برای حفظ سلامتی تیروئید خوب است، این میوه خشک شده خوشمزه پر از مواد مغذی و خواصی است که به نوعی از عملکرد این غده پشتیبانی می کند. اینها حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم، یک عنصر اساسی ضروری است که در فعالیت تیروئید مداخله می کند و بخش تفکیکی از هورمون ها را ترویج می دهد.

سطوح پایین این ماده معدنی مربوط به کمبود ید است که یک مشکل است و می تواند باعث کم کاری تیروئید شود. اسیدهای چرب ضروری آجیل برای جلوگیری از عدم تعادل التهابی در غده توصیه می شود و در بهبود گردش خون کمک می کند و نیز از ارزش انرژی بالایی برخوردار است.

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

درمان خانگی تیروئید پرکار

چگونگی آماده سازی درمان تیروئید کم کار و چاق کننده با عسل و گردو :

برای تهیه این درمان، توصیه می شود از گردوهای سبز استفاده کنید، زیرا آنها حاوی انواع متعددی هستند که سلنیوم بیشتری دارند با این حال، اگر شما نمیتوانید آنها را در این حالت خریداری کنید، میتوانید از گردو معمولی نیز استفاده کنید.

مواد اولیه :

  • 40 عدد گردو سبز
  • 3فنجان عسل ارگانیک (1 کیلوگرم)
  • ظرف
  • چاقو
  • ظرف شیشه ای با در
  • قاشق چوبی

درمان خانگی تیروئید پرکار

درمان خانگی تیروئید پرکار

آماده سازی:

1. تقریبا نیمی از گردوهای سبز را نصف کنید و آنها را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

2. آنها را در یک ظرف شیشه ای قرار داده و سپس با عسل ارگانیک بپوشانید.

3. مواد تشکیل دهنده را با یک قاشق چوبی جدا کرده و شیشه را پر کنید.

4. آن را در یک مکان سرد و تاریک قرار دهید و اجازه دهید 7 تا 10 روز بماند.

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

درمان پرکاری تیروئید با عرقیات

طرز تهیه داروی گیاهی برای درمان تیروئید پرکار 

طرز مصرف :

وقتی که زمان مصرفش سر رسید، 2 قاشق چای خوری از آن را ناشتا، یا همراه صبحانه بخورید.

اگر دوست دارید، در شب هم بخورید، تنها یا با یک تکه نان گندم سیاه.

آیا آماده هستید تا این درمان خوشمزه و سالم را امتحان کنید؟ حتی اگر هنوز هیچ نشانه ای از مشکل تیروئید را ندارید، می توانید این دارو را در رژیم غذایی منظم خود برای حمایت از عملکرد تیروئید خود داشته باشید.

در واقع این نسخه برای متعادل کردن عملکرد تیروئید گاها در هر دو نوع استفاده می شود که گفتنی است در مورد فرد مصرف کننده تنها یک متخصص طب سنتی میتواند تصمیم بگیرد.

دمنوشی مفید برای رفع پرکاری تیروئید

اشخاص دچار پرکاری تیروئید برای رفع مشکل خود می‌توانند هر یک ازگیاهان تخم گشنیز، بابونه، سنبل‌الطیب، بهارنارنج و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب و این مخلوط را نیم کوب یا پودر کنند، سپس یک قاشق غذاخوری از ترکیب نیم کوب شده یا یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر شده را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در قوری بریزند و صبر کنند تا این ترکیب دَم بکشد، مبتلایان به این عارضه می‌توانند روزانه سه لیوان از این دمنوش را میل کنند.

تاثیر رژیم غذایی

مصرف سبزیجات و میوه های تازه برای افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند مفید می‌باشد. مصرف غذاهای خاص باعث درمان پرکاری تیروئید نخواهد شد اما برخی مواد مصرفی و مواد مغذی نقش مهمی را در کنترل بیماری ایفا می‌کنند. رژیم غذایی می‌‌تواند بر روی تولید هورمون‌های تیروئید و نحوه عملکرد آن تاثیر بگذارد. مواد شیمیایی و مواد مغذی می‌‌تواند بر روی پرکاری تیروئید تاثیر بگذارند:

  • غده تیروئید از ید برای تولید هورمون تیروئید استفاده می‌کند اما مصرف زیاد ید در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون تیروئید شود.
  • کلسیم و ویتامین دی اهمیت بسیار زیادی دارند زیرا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث بروز مشکل در ارتباط با تراکم مواد معدنی شود.
  • مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث بدتر شدن علائم پرکاری تیروئید خواهد شد.

چک لیست سبک زندگی برای عدم ابتلا به تیروئید پرکار

1- کاستن حرارت بدن و کاستن ترشحات تیروئید با شربت خاکشیر به‌عنوان طلای مزاج‌های چهارگانه

2- مصرف مداوم انگور و آب انگور طبیعی یا کشمش و‌ مویز

3- مصرف معجون عسلاب و جایگزین کردن نمک طبیعی معدنی با نمک تصفیه‌شده یددار

4- خوردن خرما، انجیر، انواع توت‌ها، زردآلو یا آب برگه زردآلوی بدون تیزاب

6- مصرف شلغم (به‌ علت دارا بودن ید طبیعی سبب کم شدن فعالیت بیش از حد تیروئید می‌شود)

7- پرهیز از مصرف مواد غذایی صنعتی و فست‌فودها

8- درمان یبوست و ایجاد دفع مزاج در سه‌نوبت

9-  مصرف تخم‌مرغ محلی، گوشت قرمز گوسفندی، حبوبات

10- مصرف این اقلام: انبه + مرکبات  + شیر جوشانده گاو + سبزیجات مخلوط در یک‌سوم تغذیه +جوانه‌خوری + کلم‌ها + گلابی + هلو+ کرفس +فلفل سبزی+ سیب با پوست مکرر و مکرر + زغال‌اخته + اناناس + گریپ‌فروت.

11- ممنوعیت‌ها شامل‌: مجامعت  مکرر و طولانی و چندبار در یک دفعه + شکلات + قهوه + سیگار + شراب + چای سیاه و سبز + پرخوری

12- روغن‌مالی با روغن گل‌سرخ، حجامت عام و حجامت تحت‌الذقن (زیر چانه) و بادکش لغزان زیر گلو طبق نظر طبیب حاذق

13- حنا‌مالی به تمام بدن بالاخص کف پا و زیر بغل و اطراف دستگاه‌های ادراری

14- پرهیز از مصارف ادویه‌جات خیلی گرم

15- از اشتغال زیر آفتاب پرهیز شود

16- مکمل‌های طبیعی گیاهی خونساز مصرف شود

17- به‌شدت از مصرف قرص‌های کدئین‌دار پرهیز شود

18- پرهیز از مصرف قند

19- از مصرف انواع چای‌های سبز، سیاه و سفید به‌شدت پرهیز شود.

مقالات مرتبط

گیاهان دارویی مفید برای افزایش وزن

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

شرایط نگهداری عرقیات گیاهی

میزان و نحوه مصرف عرقیات گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید